söndag 7 mars 2010

Spetsar och knappar

I ett gammalt plåtskrin har jag samlat gamla spetsar, knappar och sybehör från förr i tiden.
Det är så fascinerande med all den kvinnokraft som lades ner på att knyppla, virka, sticka, brodera......så skickliga dom var! Det är roligt att alla dessa kvinnoalster börjar bli mer och mer värdesatta, men fortfarande är ju värdet väldigt lågt i förhållande till den arbetsinsats och tid som krävdes för att få ihop till en vacker duk, en lakanspets, en spetskrage......



Jag har hittat så mycket fina gamla spetsar, knappar och andra sybehör på loppisar i Frankrike. De fina gamla gigantiskt stora linnelakanen med det typiska franska stora monogrammen börjar bli svåra att hitta till fyndpris, men fortfarande kan man hitta mycket smått och gott för en billig penning.


....fin bild på insidan av locket till plåtskrinet....


Härliga gamla knappkartor...


En fin gammal spetskrage...


En spetstårta!


På fredag, om inget oförutsett inträffar, sätter vi oss i bilen och styr kosan mot Provence och VÅREN....! Jag längtar!!

6 kommentarer:

  1. Åh Provence! Så underbart det låter! Jag hoppas verkligen att ni får en fin resa och att ni även hittar en del fina saker när ni är där.

    Än en gång måste jag passa på att uttrycka min beundran för dina bilder, de är mycket vackra.

    Ha det bra och kör försiktigt♥

    Matilda

    SvaraRadera
  2. vad underbart att få åka til frankrike vill oxå åka någon dag:)
    underbara monogram och spets
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Tack för titten hos mig!!
    Gå på loppis i Provance....
    Vilka underbara fynd;o)

    Ha det bäst!!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Förstår att du längtar till Provence...Låter underbart!Vilka vackra bilder du bjuder på! Ha en bra o skön resa! Kram Therese

    SvaraRadera
  5. Vilken skatt du har där hemma hos dig.... spetsar, knappar o monogram.... jag riktigt ryser..:) finfina saker..... önskar Dig en riktigt trevlig tur söderöver..... ta det lungt på vägarna.... Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Så vackra saker du visar, underbara bilder! Har också ett par sådana där monogram och jag är helt kär i dem, tycker de är så ljuvligt fina!

    Låter alldeles underbart härligt att åka till Provence!!!!!!

    Kram Marie

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid och lämnar ett litet avtryck från ditt besök hos mig!
Du som inte har en egen blogg men vill skriva en rad, välj "anonymt" så går det bra ändå!
Sussi