lördag 28 maj 2011

Nytt i växthuset

Hallååååå alla fina.....!
Nu är det glest mellan inläggen vill jag lova! Men just nu händer det så mycket roliga saker både i trädgården och med livet utanför trädgården....många spännande saker på gång....så tiden räcker inte riktigt till. Och ibland MÅSTE man ju bara prioritera, även om det känns trist. Men innan jag far iväg på nästa tur till Callian tänkte jag visa några nyheter i mitt växthus. Något som jag alltid har velat ha där, men inte riktigt vågat satsa på.....
Bornholmsfikon!


                  
  .....och en vinranka....
                                        
.....och kolla....små små druvklasar!

Jag flyttade in en klematis till växthuset, och det gillade den! Det kom upp MASSOR med nya skott i krukan, så här hoppas jag på en sky av blåa små blommor! Mmmmmm.....


Och för första gången ODLAR jag i mitt växthus! Och det tack vare den bloggerska som visade hur lätt det var att få fram rötter på vanlig basilika från mataffären genom att sätta skott i vatten! TACK snälla du! Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken blogg det var.... 


Ett sixpack Hebe blev perfekt i järnkrukorna....det är ju ingen idé för mig att ha så mycket blommor eftersom jag är borta så långa perioder.... Sönerna har lovat att ta hand om fikonet och vinet....få se hur det går! Mamma får nog påminna  :o)





Och för er som inte upptäckt det ännu.....webbshoppen är uppdaterad med lite nytt. Några saker är redan sålda....ni är snabba vill jag lova!

På måndag hägrar Callian och nya äventyr!

Stor kram
Sussi

12 kommentarer:

  1. Jag förstår att du inte har tid att blogga så fint som du har fått till det i din trädgård. Vilka fina krukor, urnor och blomlådor du har! Magiskt fina kort. Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Ser verkligen härligt ut!

    Trevlig resa!
    /Frida

    SvaraRadera
  3. Hej hej,

    Samma här....det duggar inte tätt mellan inläggen men livet måste ju hinnas med också :).
    Så spännande det såg ut med de nya växterna! Bornholmsfikon har jag aldrig hört talas om tidigare. Blir de som andra "vanliga" fikon tro?

    Ha det gott!
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Jag var snabb, och det är jag så glad för. Är så nöjd med min fina såssnipa, kommer visa den imorgon. Så mycket spännande du planterat, fikon och vindruvor. Och allt ser ut och trivas toppenbra i ditt växthus, så frodig basilika.
    Ha en mysig lördag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  5. Jå, man få vara glad att det regnar. Det var länge sedan jag läste någon blogg alls. Jag måste skylla på bra bra väder helt enkelt. Man vill ju vara ute och pyssla med trädgården hela tiden.

    SvaraRadera
  6. Så kul att testa det där med fikon. Jag har inte hört talas om Bornholmsfikon förr. Är det en tåligare sort eller?
    Viranka..det hade jag i mitt växthus första året Den dog första vintern. Suck!
    Vilken sort har du köpt? Jag skulle så gärna vilja göra ett nytt försök.
    Nu ska jag göra ett besök i din fina butik.
    Ha en fin fortsättning på helgen! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  7. Men, ibland tror jag att det är helt åt fanders med minnet alltså.
    Jag kikade in här hos dig förut också skulle jag skriva en kommentar. Men, så blev jag så vansinnigt sugen att titta in i web-shopen så då gjorde jag det, också glömde jag skriva.....
    Men, det är ju inte det värsta för sedan gjorde jag EXAKT SAMMA SAK IGEN!!!!!!!!! Ja, vad säger man då egentligen?!?!....
    Men skam den som ger sig och nu är jag äntligen här alltså.

    Ja, du skulle varit med i Danmark. Såå mycket fint och vi njöt som bara den jag och Mia. Gjorde faktiskt fynd som jag blev riktigt glad för. Bland annat en härlig trälåda med galler i botten som jag har planer för :)

    Sköt om dig nu och ha en fin fortsättning på helgen.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Gokväll!
    Åh så mycket fint du planterat, fikon låter intressant!!!
    Ja du har så mycket fint din webbutik, och jag kikar in där titt som tätt!
    Hoppas du får en fin Helg!
    Kramar Kathrine
    Fågel Blå

    SvaraRadera
  9. Hallojsan goaste Sussi!!

    Dina bilder ifrån växthuset är helt underbara..men jag måste säga att det var finare i verkligheten!! tack för att jag fick titta in där.....ALLT var kanonfint!!

    Kånkar runt på isskåpet nu för att hitta den rätta platsen..vilket jag inte gjort ännu..men det kommer!!

    Ha det så mysigt nu i värmen!!

    Kramis Sanne!!

    SvaraRadera
  10. Du måste ha grönaste fingrarna!
    Underbart!

    Och tack för din varma kommentar.
    Blev glad över den=))

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  11. Åh vad härligt det ser ut att vara i ditt växthus! Du tar så fina bilder. Och jag gillar dina urnor och blomsterlådor. :)

    SvaraRadera
  12. Just nu pågår en liten utlottning av ett par retroprylar på min blogg. Välkommen in och tävla om du vill!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid och lämnar ett litet avtryck från ditt besök hos mig!
Du som inte har en egen blogg men vill skriva en rad, välj "anonymt" så går det bra ändå!
Sussi